Evaluering

Hvad evaluerer vi og hvordan.

At undervise er en stadig evalueringsproces, hvor man i forhold til ens forberedelse efterfølgende reflekterer over, hvordan det gik:

  • Var eleverne engagerede?
  • Nåede klassen det planlagte?
  • Var der valgt en passende arbejdsform?
  • Osv.

Lillegruppen

0. kl.

  • Daglig opfølgning af det lærte.
  • Jævnlig tegnes der til det lærte.
  • Elevernes evalueringsskema gennemgås ved forældresamtaler.
  • Ved skoleårets afslutning laves abc-test og tal-test.

1.-2. kl.

  • Fagligt dansk: 2-3 årlige tests (med vægt på fonem/grafem, fonologisk analyse og sætningsanalyse)
  • Når testresultaterne giver anledning til det afdækkes læsevanskelighederne individuelt og der gives opfølgende opgaver.
  • Staveudviklingen følges ved diktat og skrivning.
  • Personligt, individuelt, socialt:
  • Løbende registrering af udvikling og evt. problematikker.
  • Løbende kontakt med forældre herom.
  • Skriftlig beskrivelse/vurdering af faglig og social udvikling/standpunkt/kompetencer forud for elevsamtaler – to gange årligt.

Nogle gange udfylde eleverne selvevalueringsskema forud for forældresamtalerne.

Mellemgruppen

Dansk:

  • Der evalueres gennem samtaler og diktat.
  • Hver gang eleverne præsterer noget skriftligt, får de en skriftlig vurdering af opgaven. Det noteres i et system med tildeling af ”krydser” hvordan deres præstation er, i forhold til det der hver især magter. Dette efterfølges med en samtale, hvis det er nødvendigt.
  • St. 4-5-test til analyse af stavning 2 gange årligt.
  • SL 60 el. SL 40 test til beskrivelse af læseniveau kan blive brugt.

Matematik:

  • Løbende registrering af udvikling/kompetencer via skriftlig aflevering ugentligt.
  • Øje for den mundtlige fremstilling, matematikforståelse, hovedregning, logik
  • Beskrivelse/vurdering af faglig udvikling/standpunkt/kompetencer i elevsamtale – en eller to gange årligt.

Storegruppen

Dansk

  • Hver gang eleverne præsterer noget skriftligt, får de en skriftlig vurdering af opgaven. Det noteres i et system med tildeling af ”krydser” hvordan deres præstation er, i forhold til det der hver især magter. Dette efterfølges med en samtale, hvis det er nødvendigt.
  • Inden forældresamtalen udfylder eleverne et evalueringsskema, hvor de evaluerer sig selv
  • Der gives løbende mundtlig feedback på deres præstationer.
  • Stavetest St. 6-7.

Matematik, engelsk, fysik:

  • Inden den sidste af de to årlige forældresamtaler spørges der til den enkelte elevs:
  • Udbytte af undervisningen.
  • Engagement og ansvarlighed.
  • Arbejdsindsats.
  • Ordenssans.
  • Lyst til samarbejde.
  • Syn på undervisningen mm.

I matematik og fysik laves af og til små testopgavesæt for at lærer og elever kan få afdækket det faglige niveau. Ved slutningen af 7. Kl. får eleverne en diagnostiserende test i  færdighedsregning og problemregning.

I 8. klasse forberedes eleverne til overgang til eksamensskoler ved, at der gennemføres og “trænes” i standadiserede tests i nogle fag. Resultaterne af disse tests indgår i vores evaluering af undervisningen.

Orienteringsfag:

  • Elevernes udbytte af undervisningen følges i klasseundervisningen i form af feed-back i dialogerne på klassen, ved præsentationer af egne produkter efter gruppearbejde. I biologi anvendes små skriftlige prøver, udarbejdet til brug efter gennemgang af de enkelte emner i det anvendte lærebogssystem.
  • Den samlede undervisning evalueres løbende ved lærermøder mv. 
  • Skolens bestyrelse følger evalueringen, dels som iagttagende forældre, dels på baggrund af tilsynsrapporten.
  • Ved to årlige pædagogiske dage evalueres årets undervisning af lærere og ledelse mhp. målsætning og opfølgning.
  • Den tilsynsførendes besøg efterfølges af samtaler med lærere og leder om de forhold den tilsynsførende ønsker klarlagt eller udviklet. Dette bliver fulgt op på følgende tilsynsbesøg og beskrives i tilsynsrapporten. De sidste års emner har været forbedret faglokale til fysik/kemi, udbygning af skolens IT-udstyr og brugen af dette, specialundervisningslærers formidling af metoder til faglærerne (er gennemført som lærer-til lærer kursus) På baggrund af evalueringen af de foregående skoleår og fremskrivning af elevtallet var der  forrige skoleår fokus på, at undervisningen i Storegruppen skal faciliteres af nyt og større undervisningslokale til samling af gruppen.
  • I evalueringen af sidste forrige års samlede undervisning bemærkede vi en faldende kvalitet/fokus på elevernes færdigheder i mundtlig fremstilling. Der er derfor lagt vægt på, især de større, elevers aktive deltagelse i morgendsamlingerne, idet der stilles større krav til disponering af fremlæggelse af praktikforløb mm. Dette har været vanskliggjort af restriktioner ved morgensamlinger grundet Corona, men vil blive gennemføret i skoleåret 21-22
  • Specialundervisning: Vi skal have større fokus på brugen af it hjælpemidler til ordblinde. Dette gøres i første omgang ved fælles introduktion v/Karsten (aug/sept, når vi har fået de sidste computere hjem) . De fire ordblinde elever i 8. klasse og een lærer  følger ugeskursus (Hede Nielsen Fondens “Boostcamp” ) og forventes at bidrage med og dele aktiuel viden til implementering i IT-rygsække og tilsvarende teknologi.
  • Tilbud om læseløft i 1-2 klasse som tidlig indsats INDEN vaks fortsættes.
  • Faglig fordybelse ved større blokke er blevet tilgodeset i skemaet for 21-22. Detter er sket.
  • It-fagplan: I storegruppen lærer 6.klassen i starten af skoleåret hvad de skal kunne.
  • Et særligt indsatsområde skal være friskoleånden som skal indlæres på ny efter corona, hvor vi ikke har kunnet samles, synge osv.

August 2021